Kui otsid kaupluse leivaosakonnas tervislikke tooteid ja ei tea, mida valida, haara riiulilt Fazeri täisteratooteid. Täisteraviljast valmistatud leib sisaldab olulisi kiudaineid ning palju vitamiine, mineraale ja muid tervislikke aineid.

SÜDAMESEPIK TÄISTERA

  • Juba tuttava maitsega sepik, mis on täiustatud täisterajahuga
  • 51% täisterajahust sepik rukkiterade ja nisukliidega
  • Toode on E-ainetevaba
  • Toode on kiudaineallikas

KODU RUKKILEIB TÄISTERA

  • Juba tuttava maitsega rukkileib, mis on täiustatud täisterajahuga

  • Toode sisaldab 100% rukkijahu, millest 51% on täisterajahu
  • Toode on kiudainerikas ja valguallikas.

KANEPI-RUKKILEIB TÄISTERA

  • Tervislik täistera – 51% kogu kasutatud rukkijahust on täisterarukkijahu.
  • 100% rukkijahu – ei sisalda nisujahu ega nisugluteeni. Seepärast on selle leiva koostis tihedam, kui mõnel rukkileival, milles leidub nisu.
  • Kanep kui trendikas tooraine – optimaalne kogus kanepiseemneid annab mõnusalt krõmpsuva koostise.
  • Toode on kiudaineallikas. Ei ole lisatud E-aineid.

5-VILJASEPIK TÄISTERA

  • Täistera tervislikkus – 51% kogu kasutatud teraviljast on täisterahelbed: nisu, rukis, kaer, oder, tatar.
  • Täisterahelbed annavad eriliselt pehmele tekstuurile kontrastiks väikest vastupanu hamba all ning rikkalikku ja mitmekülgset maitset.
  • Toode on kiudaineallikas. Ei ole lisatud E-aineid.

Mis on täistera ja miks on täistera kasulik?

Täistera all mõeldakse terveid, jahvatatud, purustatud või helvestatud teri, milles tera osad esinevad samas suhtes nagu need esinevad terves teras. Põhimõtteliselt on kogu tera koos kesta, sisu ja iduga kas siis jahvatatud või purustatud. Täisteras on suur hulk kiudained, B-vitamiine, antioksüdante, süsivesikuid ja mitmeid mineraalaineid. Tihtipeale arvatakse, et täisteraleib on see, kust võib leida suuremaid seemneid või teri, mis on justkui tervel kujul. See pole päris õige. Tegelikult tähendab täistera pagaritoode ennekõike seda, et see on tehtud täisterajahust, milles on alles hoitud kõik viljateras leiduv kasulik. Heledate jahude tootmisel väärtuslikud osad, nagu näiteks tera kest ja idu eraldatakse ja sellega kaob ka palju kasulikke toitaineid.

Täisteratooted sisaldavad nn aeglaseid süsivesikuid, mis imenduvad verre pikema aja jooksul, organism seedib neid toitaineid kauem ja energiat antakse organismi ühtlasemalt. Kasu on mitmekülgne: keha on varustatud vajalike mineraalide, vitamiinide ja kiudainetega, mistõttu kõht püsib kauem täis ja veresuhkur püsib stabiilsena, enesetunne on hea. Täisteratoodetes leiduvad mineraalained (magneesium, tsink, fosfor, raud ja mangaan) on organismile olulised luustiku, kehavedelike ja ensüümide koostisosadena ning aitavad edastada närviimpulsse.

Täistera mõiste pagaritoodetes: vähemalt 50% kasutatud teraviljast peab olema täistera!

Kiudained ja täisteratooted

Seedetegevuse normaalseks toimimiseks ning mitmete haiguste ennetamiseks vajab inimene igapäevaselt kiudaineid. Kiudaineid sisaldavad vaid taimsed toiduained, millest suurimad kiudainete allikad on täisteratooted, kaunviljad, pähklid ja seemned ning ka puu- ja köögiviljad. Kiudained korrastavad seedimist, aeglustavad süsivesikute imendumist ja aitavad kehast välja viia toksiine, jääkained, sh üleliigset kolesterooli.

Piisav kiudainete tarbimine aitab hoida ka kehakaalu normis, kuna kiudainerikas toit hoiab veresuhkru tasakaalus, mistõttu ei teki pidevat magusavajadust. Kaalulangetaja jaoks on kiudainerikas toit eriti hea valik, kuna see sisaldab vähem energiat kui magus ja rasvane toit. Kiudained imavad soolestikus vedelikku, mistõttu tekib täiskõhutunne kiiremini ja kokkuvõttes tarbitakse vähem toitu.

Kiudained ei imendu organismis, kuid tänu osalisele lagundamisele jämesooles seedetrakti mikrofloora toimel lühikese ahelaga rasvhapeteks, annavad nad energiat 2 kcal/g .

Kiudaineid võib liigitada vees lahustuvateks ja lahustumatuteks. Kuna nende funktsioon on erinev, peaks päevas tarbima mõlemat liiki kiudaineid sisaldavaid toiduaineid:

  • Kaer, rukis, oder, puuviljad, marjad, köögiviljad ja kaunviljad (herned, läätsed, oad) on head vees lahustuvate kiudainete allikad.
  • Täisteratooted (rukkileib, täisterasai, sepik, tangud, täisterahelbed, täisterariis) on head vees lahustumatute kiudainete allikad.

Päevas peab täiskasvanud inimene saama 25–35 g kiudaineid sõltuvalt päevasest energiavajadusest (ca 13 g kiudaineid 1000 kcal kohta).

Allikas: Toiduliit